| {{ 'ml-lesson-number-slides' | message : article.intro.bblockCount }} |
| {{ 'ml-lesson-number-exercises' | message : article.intro.exerciseCount }} |
| {{ 'ml-lesson-time-estimation' | message }} |
Enheter används för att mäta storheter, dvs. något som är mätbart. Exempelvis kan enheten meter användas för att mäta storheten sträcka och enheten minut kan användas för att mäta storheten tid. Vilken enhet man använder beror alltså på vad som beskrivs. Meter och sekund är två exempel på så kallade grundenheter, och framför dem kan man sätta så kallade prefix. Ett exempel är att man istället för att mäta saker i meter, så kan man mäta dem i centimeter eller kilometer.
Enhet | |
---|---|
Tid | 1 år = 365 dygn 1 dygn = 24 h 1 h = 60 min 1 min = 60 s |
Massa | 1 ton = 1000 kg |
Längd | 1 mil = 10 km 1 tum = 2,54 cm |
Volym | 1 msk (matsked) = 15 ml (milliliter) 1 tsk (tesked) = 5 ml |
Energi | 1 kJ (kilojoule) = 4,2 kcal (kilokalorier) |
enhetsstegfrån varandra multiplicerar man flera omvandlingsfaktorer. Vill man t.ex. omvandla 1 timme till sekunder (s) multiplicerar man först med 60 för att omvandla till minuter och sedan med 60 igen för att omvandla till sekunder. Den totala omvandlingsfaktorn mellan timmar och sekunder är därför 60⋅60=3600.
1 h=3600 s
Förkorta med 100
Förkorta med 2
Det går 1000 meter på 1 kilometer och vi vet att 3600 s=1 h.
Vi omvandlar längdenheten i täljaren och tidsenheten i nämnaren var för sig.
1 m =0.001 km
1 s=1/3600h
b/ca=ba⋅c
Multiplicera faktorer
1a=a
Konvertera de givna kvantiteterna till motsvarande enheter.