Logga in
| 8 sidor teori |
| 18 Uppgifter - Nivå 1 - 3 |
| Varje lektion är menad motsvara 1-2 lektioner i klassrummet. |
Minispelare aktiv
Medelvärdet, eller genomsnittet, av en numerisk datamängd är ett av centralmåtten. Det definieras som summan av alla datavärden i en mängd dividerat med antalet värden i mängden.
Medelva¨rde=Antal va¨rdenSumman av va¨rden
Man börjar med att trycka på knappen STAT och sedan Edit
. Därefter skriver man in samtliga värden i en av listorna, t.ex. lista L1. Det spelar ingen roll i vilken ordning värdena skrivs in.
Bilden kunde ej laddas
Bilden kunde ej laddas
När värdena är inmatade trycker man på STAT igen och väljer CALC-menyn. Där markerar man alternativet 1-Var Stats
och trycker på ENTER två gånger. Om man matat in värdena i någon annan lista än L1 väljer man den genom att trycka på 2ND och sedan siffran på listan (t.ex. 2ND+3).
Bilden kunde ej laddas
Displayen visar då en mängd olika symboler. Den översta symbolen (x med streck ovanför) är medelvärdet, vilket här är 91,3.
Bilden kunde ej laddas
För att hitta medianen måste man trycka nedåt till alternativet Med. Där kan man läsa av medianen, som i just detta fall är 12,4.
Bilden kunde ej laddas
I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:
Medelvärdet, eller genomsnittet, av en numerisk datamängd är ett av centralmåtten. Det definieras som summan av alla datavärden i en mängd dividerat med antalet värden i mängden.
Medelva¨rde=Antal va¨rdenSumman av va¨rden
En lärare ska ställa några frågor till sin lågstadieklass. Vilket eller vilka lägesmått är lämpligast för att presentera resultatet?
Lägesmått som medelvärde och median fungerar bra för att hitta ett värde som är representativt för en hel samling mätvärden. De säger dock inget om hur mätvärden är spridda kring detta värde. Alla ligger kanske nära medelvärdet eller så kan de vara väldigt utspridda. För att beskriva spridningen använder man spridningsmått, t.ex. variationsbredd.
Variationsbredd=Sto¨rsta va¨rde−Minsta va¨rde
Tänk på skillnaden mellan det största och det minsta värdet i en datamängd.
Variationsbredden är skillnaden mellan största och minsta värdet. Vi börjar med att identifiera dessa i datamängden.
I den här lektionen går vi igenom följande begrepp:
Medelvärdet, eller genomsnittet, av en numerisk datamängd är ett av centralmåtten. Det definieras som summan av alla datavärden i en mängd dividerat med antalet värden i mängden.
Medelva¨rde=Antal va¨rdenSumman av va¨rden
En lärare ska ställa några frågor till sin lågstadieklass. Vilket eller vilka lägesmått är lämpligast för att presentera resultatet?
Lägesmått som medelvärde och median fungerar bra för att hitta ett värde som är representativt för en hel samling mätvärden. De säger dock inget om hur mätvärden är spridda kring detta värde. Alla ligger kanske nära medelvärdet eller så kan de vara väldigt utspridda. För att beskriva spridningen använder man spridningsmått, t.ex. variationsbredd.
Variationsbredd=Sto¨rsta va¨rde−Minsta va¨rde
Tänk på skillnaden mellan det största och det minsta värdet i en datamängd.
Variationsbredden är skillnaden mellan största och minsta värdet. Vi börjar med att identifiera dessa i datamängden.
På ett företag frågade man de anställda hur många gånger i veckan de tränar. Bestäm typvärde, medelvärde och median från frekvenstabellen.
Träningsdagar | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Frekvens | 5 | 19 | 27 | 22 | 15 | 4 | 4 | 1 |
Värde | … | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | … |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nummer | … | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | … |
Det 49:e talet är 2 så medianen är 2 träningsdagar.
Kalla de två yngsta sköldpaddornas ålder för x. Det är då 3 sköldpaddor kvar. Den näst yngsta blir då x+5, nästa blir x+5+5=x+10 år och den äldsta är x+5+5+5=x+15 år. Medelåldern är 14, vilket gör att vi kan sätta in det vi vet i formeln för medelvärde ur vilken vi kan lösa ut x.
Sköldpaddornas åldrar är alltså 8, 8, 13, 18 och 23 år. Ställer vi dessa på en rad och avläser mittenvärdet ser vi att medianåldern är 13 år.
Eftersom talen redan står i storleksordning kan vi direkt läsa av medianen som är mittenvärdet, 47. 45, 46, 47, 48, 49
Medelvärdet blir summan av värdena delat med 5.
Medelvärdet är alltså 47.
Eftersom fem på varandra följande heltal kan vara fem negativa kan vi konstatera att både medianen och medelvärdet kan vara negativa tal. Det betyder att de första två utsagorna är felaktiga.
A:& Medianen är alltid större än0.
B:& Medelvärdet är alltid större än0.
C:& Medianen är större än medelvärdet.
D:& Medelvärdet är större än medianen.
E:& Medelvärde och median är lika.
Från föregående deluppgifter har vi sett att för fem på varandra följande heltal kan medelvärde och median vara lika. Därmed har vi visat att även de följande två utsagorna inte stämmer.
A:& Medianen är alltid större än0.
B:& Medelvärdet är alltid större än0.
C:& Medianen är större än medelvärdet.
D:& Medelvärdet är större än medianen.
E:& Medelvärde och median är lika.
Det som återstår nu är att undersöka om medelvärdet av fem på varandra följande heltal alltid är lika med medianen oavsett vilka talen är. Om vi kallar det minsta talet x blir nästa heltal x+1 och efter det kommer x+2 osv. Talen kan alltså skrivas
x, x+1, x+2, x+3, x+4.
Det mittersta av dem är x+2 så detta är medianen. Om vi kan visa att medelvärdet också blir x+2 är vi klara. Vi beräknar det genom att summera talen och dividera med 5.
Både median och medelvärde är x+2, dvs. samma. Därför är alternativ E korrekt.
Du har under en veckas tid antecknat vilken temperatur din kökstermometer visade kl. 7 på morgonen. Tyvärr spillde du kaffe över måndagen och tisdagen.
Vi kallar de okända temperaturerna för x och y och ställer upp ett uttryck för medelvärdet, som du antecknat var 3.
Summan av temperaturerna är alltså 9^(∘)C. Vi vet också att typvärdet är 7^(∘)C så minst en av temperaturerna är 7^(∘)C. Men det kan inte vara båda eftersom summan då hade blivit 14^(∘)C. Vi låter y vara 7 och beräknar x: x+7=9 ⇔ x=2. De okända temperaturerna var alltså 2^(∘)C och 7^(∘)C.
Vi börjar med att beräkna den totala åldern, som vi kan kalla s, på de 16 deltagarna. Det gör vi genom att använda formeln för medelvärde.
Den totala åldern på deltagarna är alltså 752 år. Om Julio är sjuk blir den nya totalåldern 752-21=731. Medelåldern för de som är kvar i gruppen får vi genom att dividera detta med antal deltagare, som nu alltså har sjunkit till 15: 731/15≈49. Den nya medelåldern blir ungefär 49 år.
Vi antar att summan av värdena innan vi lägger till 7 är S och att antalet värden är n. Medelvärdet innan 7 läggs till kan då skrivas \begin{aligned} m_\text{före} = \dfrac{S}{n}. \end{aligned} Lägger man sedan till 7 till samlingen värden får vi en ny summa, S + 7, och ett nytt antal värden, n + 1. Medelvärdet blir då \begin{aligned} m_\text{efter} = \dfrac{S + 7}{n + 1}. \end{aligned} Vi vet att medelvärdet är oförändrat före och efter 7 läggs till, så vi kan sätta dessa två uttryck lika med varandra. Vi gör det och förenklar dem något.
Nu kommer vi ihåg att Sn är definierat som medelvärdet, vilket alltså är 7.
Medelåldern på fem anställda i en sportaffär var 24 år. En kvinna på 36 år anställs som butiksföreståndare. Vad blir därefter genomsnittsåldern i sportaffären?
Medelåldern, dvs. medelvärdet av de anställdas åldrar, beräknas genom att beräkna summan av de 5 anställdas ålder och dela med antalet anställda. Från uppgiften vet vi att medelåldern är 24 så vi kan ställa upp 24=Summa av åldrar/5. Nu kan vi bestämma summan av åldrarna genom att multiplicera med 5 i båda led. Summa av åldrar=120 När den nya butiksföreståndaren anställs ökar antalet anställda med 1 och summan av åldrarna ökar med 36 till 156. Nu kan vi beräkna den nya genomsnittsåldern.
Den nya medelåldern är 26 år.